sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Time moves slowly, but passes quickly

Heippa taas!

Venähti taas tauko vähän suunniteltua pidemmäksi - pahoittelut! Oon ollu semi kiireinen näiden syväreiden kanssa, joita yritän nyt tän kesän aikana suorittaa pois alta. Kerron lisää niistä sitten myöhemmin, kun kesäloma on ohitse :)

Mulla oli tosiaan tarkoituksena analysoida tämän vuoden valintakoetta tarkemminkin, mutta kun kattelin niitä tehtäviä niin huomasin, että omat muistot alkaa jo olla vähän liian pölyisiä oikeasti pätevään arviointiin.. Tein kuitenkin jonkinlaisia huomioita, joita nyt lyhyesti voisin esitellä! Monivalinnoissa oli mun mielestä monia tosi hyviä tehtäviä, tykkäsin etenkin lihavuuteen, diabetekseen ja glukoosikuljettimiin liittyvästä aineistosta (hyvää kertausta munkin opintojen kannalta). Sähkökemia näytti just siltä, että olisin saanut sydänhalvauksen, jos sellainen tehtävä olis ollut mun pääsykokeessa :D Kyllähän mä ne silloin jotenkin osasin... Älyvuodon perusteella isomeeritehtävä oli monille kauhistus, mutta mä olisin tykännyt siitä valintakokeessa! Mulla on hyvä visuaalinen hahmotuskyky ja muutenkin tykkäsin paljon orgaanisesta kemiasta. Myös glukoosi ja verensokeritehtävät olisi varmaan olleet mieluisia, oon edelleenkin tosi kiinnostunut diabeteksesta ja verensokerin säätelystä, se on jotenkin vaan niin hienosti säädelty systeemi :) Sen sijaan saippuatehtävä olisi ollut mulle paha. Toisaalta, varmasti ihan hauska nippelitieto jokaiselle tosielämän McGyverille :D

Sähköfysiikka- ja ulträänitehtävät ei olisi olleet kovin mun mieleen, mutta väistämättähän jotain sellaista on odotettavissa. Aktiivisuustehtävä tuskin tuli kenellekään yllätyksenä.. Viimeinen tehtäväkin oli aika tuttu, vähän samantyyppinen oli omassakin valintakokeessa aikoinaan (ellen nyt ihan väärin muista). Kaiken kaikkiaan ei mielestäni kovinkaan yllättävä koe, muutamaa tehtävää lukuunottomatta. En nyt mitenkään älyttömän tarkkaan tehtävänantoja käynyt läpi, mutta tällaisen kuvan sain vuoden 2015 valintakokeesta näin äkkisilmäyksellä! 




Suuret onnittelut jokaiselle opiskelupaikan lunastaneelle! Mullakin pääsi muutama kaveri ja etäisempi tuttu sisään, kuka nyt millekin paikkakunnalle :) Ja tsemppihalaus niille, jotka jäivät tällä kertaa kiintiöiden ulkopuolelle - teidän aika koittaa vielä!

Mä oon viime viikot keskittynyt lähinnä tähän tutkielman tekemiseen, toki oon käynyt myös treenaamassa ja nähnyt kavereita mahdollisimman paljon! Polvi alkaa olla taas iskussa, kyykkykin menee jo ihan lattiatasoon asti ilman apuvälineitä ja juoksukunto rupeaa pikkuhiljaa olemaan entisellään! 

(Otsikon sitaatti: Alice Walker)

16 kommenttia:

  1. Tänä vuonna ei vielä lääkiksen opinnot kutsuneet, mutta sen verran lisäintoa tämän vuoden kokeesta sai, että toivottavasti ensi vuonna sitten! :) Ihana seurata sun blogia ja aina muistutella itselle, että ehkä joku päivä itsekin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että oot tykännyt! :) Tsemppi vaan päälle ja uusi yritys ensi vuonna, toivottavasti silloin tärppää!

      Poista
  2. Täällä yks sun vannoutunut lukija joka nyt, toisella hakukerralla, pääsi sisään! Uskomatonta, koe oli mulle niin vaikea enkä uskonut yhtään pääseväni sisään - mutta pääsin! Jes!!! Ja kiitos tästä ihanasta blogista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla! Onneksi olkoon!! :) Kohta ne opinnot jo alkaakin!

      Poista
  3. Moikka!
    Voitko kertoa syväreistä lisää? Mitä ne on ja miten niitä suoritetaan? :)

    T: Valtsikkalainen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! :) Kirjoitan niistä oman postauksensa elokuun puolella, kun olen saanut projektin siltä osin päätökseen ja kerron siinä tarkemmin!

      Poista
  4. Mulla olisi kysymys, eli minkälaisen laskimen lääkiksessä tarvitsee? Kai se sama riittää mikä pääsykokeessakin, eikä mitään lukioaikojen graafista laskinta enää tarvitse. Eihän siellä paljon mitään laskemista edes ole (?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole tarvinnut laskinta oikeastaan paria poikkeusta lukuunottamatta yhtään mihinkään, joten pärjäät varmasti ihan samalla, millä pääsykokeessakin :)

      Poista
  5. Kiitos kivasta ja tsemppaavasta blogista! Minulla alkaa nyt syksyllä luku-urakka lääkikseen. Sairaanhoitajaopinnot suoritin tänä keväänä ja en antaisi itselleni anteeksi jos en vielä lääketiedettä ainakin yrittäisi :) Eipähän tarvitse jälkeenpäin pohtia, että harmi kun ei edes yrittänyt ja voi hyvillä mielin myöntää itselleen että ei minusta ehkä ollut siihen. Lukiosta on aikaa neljä vuotta, mutta siellä kuitenkin ole käynyt fykebi laajana, josta toivon olevan apua kokeessa :) Aloitan syksyllä valmennuskeskuksen koti-kurssin, työssäkäyvänä ei oikein ole mahdollisuutta osallistua välttämättä kaikkiin läsnäolovelvollisiin tunteihin niin tuo "videovalmennus" varmaan sopii minulle. Mukavaa kesää ja tsemppiä tulevaan lääkkiksessä, oot ihan mahtava persoona :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista! :) Oon samaa mieltä sun kanssa, että kannattaa ihmeessä kokeilla nyt, eikä sitten vuosien päästä tai ei ollenkaan! Aivan varmasti on hyötyä fykebi -osaamisesta, vaikka monet asiat varmaan vähän unohduksissa ovatkin. Lisäksi sairaanhoitajan opinnoista on takuuvarmasti hyötyä sekä pääsykokeessa, että itse työelämässä! Koti-kurssi kuulostaa sinulle sopivalta vaihtoehdolta, ei muuta kuin tsemppiä matkaan! :)

      Poista
  6. Hei! Alotin sun blogin seurailun ylppäreiden jälkeen alkukeväästä lukuinspiraatiota haeskellessani ja ilmeisesti sitä sainkin sillä pääsin Turkuun sisään! :) Osaisitko sanoa mitkä kirjat lääkiksessä kannattaa/ei kannata ostaa? Tai siis mitä käytetään useampaan otteeseen ja mitä vain vähän? (Sikäli kun Turun ja Helsingin kirjalistat nyt täsmäävät)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi olkoon ja mahtavaa fuksivuotta! :) En osaa Turun kirjoista sanoa mitään, mutta itse ainakin koin järkeviksi ja hyödyllisiksi hankinnoiksi ainakin farmakologian ja toksikologian kirjan, anatomian kuvaston, fysiologian kirjan (ei välttämättä niin suurta hyötyä enää kliinisiä kursseja ajatellen, mutta sitä tarvittiin ainakin Helsingissä usealla eri kurssilla) ja mikrobiologian kirjan. Turhimpia hankintoja taisi olla embryologian kirja.. Ostin kyllä itselleni oikeastaan lähes kaikki tarvitut kirjat, koska tykkään tehdä merkintöjä ja niitä kun saa suht edulliseenkin hintaan käytettyinä. Voin siis suositella myös vanhempien painosten ostamista halvalla, koska yleensä ne ovat sisällöltään lähes samanlaisia ja ajankohtaisin tieto tulee kuitenkin esille luennoilla!

      Poista
  7. Hei,
    Löysin sun blogin keväällä ja sain siitä paljon inspiraatiota ja apua lukemiseen, mikä palkittiin opiskelupaikkana stadin lääkiksessä! <3 haluaisin kysyä sellaista, että pitääkö ekan vuoden kirjat olla jo hankittuna koulun alkaessa, vai ehtiikö niitä hankkia vielä koulun alettuakin? Ja mistä kirjoja kannattaisi hankkia/mitkä suosittelisit että kannattaa ostaa ihan pysyvästi omaksi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi olkoon! :) Kirjat voi hankkia vasta hieman ennen kurssin alkua, itse en edes aina tiennyt kurssin alkaessakaan, että mitä kirjaa siinä käytetään :D Fiksuinta on tietysti hankkia kirja vähän etukäteen, jotta ei sitten tarvitse stressailla siitä sen enempää. Suosittelen hankkimaan mahdollisimman paljon käytettyinä facebook-ryhmästä "Lääkiskirjamarkkinat" tai suoraan vanhemmilta opiskelijoilta, niin säästät rahaa. Kaikkia kirjoja ei tosiaankaan tarvitse ostaa, mutta se helpotti ainakin mulla opiskelua, kun ei tarvinnut etsiä tietoa netistä. Lämpimästi suosittelen hankkimaan ainakin Netterin anatomian kuvaston, Farmakologian ja toksikologian kirjan ja Boronin. Embryologian kirja ja Gray's Anatomy/Moore taas oli mulle vähemmän tarpeellisia, koska ne löytyy tarvittaessa kirjastosta. Myöskään genetiikan kirjaa en hankkinut, sillä siinä on paljon vanhentunutta tietoa, mutta se kurssi teillä taitaa olla vasta kolmosen alussa :)

      Syksyllä nähdään!

      Poista
  8. Hei, tää sun blogi on oikea löytö :) oon saanu täältä tosi kattavasti tietoa kaikkeen, joten kiitos siitä
    En tiedä oletko tehnyt postausta perus lääkispäivästä, mutta voisitko kertoa tässä nopeasti? Esim 8-16 koulua, 16-18 lukemista 18 -> vapaa-aikaa. Tää kiinnostaa mua sen takia, koska vaikka pidän opiskelusta niin haluisin että mulle jää vapaa-aikaa kavereidenkin näkemiseenkin yms. Oon siis suunnitellut hakevani ensi vuonna lääkikseen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Sori kun vastaus on venähtänyt, olin tässä välissä kurssimatkalla Santorinilla ja nyt vasta tulin käväisemään blogin puolella :) Oon kirjoittanut aiheesta postauksen "tyypillinen lääkispäivä" (http://becomingadoctor20.blogspot.fi/2013/09/tyypillinen-laakispaiva.html) jolle löytyy myös melko uusi jatko-osa "tyypillinen klinikkapäivä". Prekliinisessä vaiheessa vapaa-aikaa jää runsaasti, koska pakollista opetusta on melko vähän ja pienelläkin lukemisella pärjää hyvin. Kliinisessä vaiheessa päivät ovat yleensä 8-14.30 ja täynnä pakollista opetusta, jonka jälkeen omatoimista lukemista tilanteen mukaan 2-4 tuntia. Viikonloput oon yrittänyt pitää vapaina. Ennen tenttiä lukemisen määrä lisääntyy muutamaksi päiväksi, mutta sitten rytmi palaa aikalailla tuohon samaan :) Toivottavasti tästä oli apua!

      Poista