tiistai 17. maaliskuuta 2015

Hurja hematologia

Heman tentti lähestyy ja lukutahti on varsin tiukka. Koko jakso kestää vain 2 viikkoa, joten koko ajan on pidettävä yllä reipasta lukutahtia, mikäli haluaa oikeasti ehtiä oppimaan tarvittavat asiat. Aluksi tää jakso tuntu hyvin kaoottiselta, mutta nyt kun osaaminen on jo alkanut tarttua niin koko hematologiakin on alkanut tuntua huomattavasti yksinkertaisemmalta. Hyvä niin :) Vois kyllä sanoa, että koko tää maaliskuu on ollut poikkeuksellisen kiireinen! Täytin viikko sitten 23 vuotta (mistä tulikin mieleen, että pitäisi varmaan päivittää tota blogin infoboksia..) ja sitä onkin juhlittu jo moneen otteeseen eri ihmisten kanssa :) Tänään mun ihanat klinikkaryhmäkaverit tarjos mulle kakkupalan ja kahvin, kun viime viikolla oli niin kiireistä, ettei keritty juhlistaa kunnolla. Suuret kiitokset, oli kyllä todella hyvää!

Mulla on vähän ristiriitaiset tunteet tätä jaksoa kohtaan. Toisaalta oon tykänny, kun opiskelu on niin vapaata. Enää ei ole mitään rajattua lukualuetta, vaan jokainen saa hankkia tarpeelliset tiedot haluamistaan lähteistä. Mutta sitten taas toisaalta niitä mahdollisia lähteitä on ihan hirveästi ja mulle tulee ainakin sellanen pakottava tarve lukea niitä kaikkia! Tällä hetkellä mulla on kotona 3 eri kirjaa, joista kaikista löytyy tärkeitä asioita. Lisäksi terveysportti on ollut kovassa käytössä. Infoähky uhkaa väkisinkin, joten oon yrittänyt rajata tätä tiedonhakua vain pääsääntöisesti yhteen kirjaan ja terveysporttiin.

Hematologia on kyllä ihan kiinnostava ala. Me ollaan keskitytty lähinnä erilaisten anemioiden mekanismeihin ja diagnostiikkaan, hyytymishäiriöihin ja poikkeavaan vuototaipumukseen, mutta ollaan sivuttu myös veren maligniteetteja, kuten viimeksi tänään akuuttia myelooista leukemiaa. Meillä on kotiläksynä verenkuvien tulkintaa (eli siis mielikuvituspotilaiden labra-arvoja) ja pienryhmäopetuksissa näitä juttuja käydään sitten yhdessä keskustellen läpi. Oon tykänny meidän klinikkaryhmästä tosi paljon ja opetus on ollut pääsääntöisesti tosi mielenkiintoista! Tänäänkin opetus hujahti ihan hetkessä ohi ja sen jälkeen oli kiva jatkaa kavereiden kanssa kirjastoon lukemaan vielä vähän lisää :)

Silmät menee jo sen verran pahasti ristiin, että jätän tän tarinoinnin toistaiseksi tähän. Opiskelu on kyllä sen verran aivoja rääkkäävää hommaa, että unentarve on mulla ainakin noussut ihan selkeästi alkuvuoteen verrattuna. Sehän meinaa sitä, että jotakin tapahtuu!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti