sunnuntai 18. tammikuuta 2015

"It is the nature of medicine that you are going to screw up."

Otsikon siteeraus Dr. Houselta jotenkin sopii tähän uuteen alkuun kuin nenä päähän :D Pari ekaa viikkoa kliinistä vaihetta on nyt takana ja oon tykänny ihan mielettömästi! Ollaan vasta ihan lapsen kengissä tän kanssa, mutta ollaan jo päästy tutkimaan ensimmäiset potilaat pareittain ilman opettajaa ja harjoteltu muun muassa tikkausta. Oman potilaan tutkiminen oli tosi kivaa, etenkin kun saatiin olla pareittain niin ei käyny liian jännittäväks koko tilanne :D Kyseessä oli siis ihan vain meidän harjoitus, eli potilaat oli kyllä tutkittu jo aikaisemmin täysin pätevien lääkärien toimesta. Huomattiin kyllä heti, että ei se niin helppoa ookaan, kun potilaana ei ookaan se oma kaveri! Mutta onneksi meijän potilas oli ihan super mukava ja rento :) Jäi tosi hyvä mieli kohtaamisesta! 

Koulu on ollu nyt tosi kevyttä, opetusta on ehkä 2-3 viikkoon ja siihen päälle luentoja. Ei oo kauheesti ollu kotona luettavaa, mikä on ihan kiva, kun toi joululoma jäi tänä vuonna viikkoo lyhyemmäks! Yritän nyt kuitenkin vähän lueskella jotain etukäteen tän kevään kursseja varten, ainakin anatomian ja lääkkeiden kertaus on ihan paikallaan.. Täytyy kuitenkin nauttia nyt siitä, että kerrankin kerkee siivota kunnolla ja heittää vanhoja vaatteita kierrätykseen, kun on sitä aikaa!

Mulla ei nyt oo oikeen mitään mielenkiintoista kerrottavaa, kun ollaan niin alkuvaiheessa vielä! Keväällä opetus hajaantuu ns. blokkeihin, joista voisin kertoa vähän lisää. Opiskelijat on jaettu pienryhmiin, joissa me opiskellaan aina tiettyä blokkia kerrallaan. Eri ryhmät käy blokkeja eri järjestyksissä. Sitten kun kaikki opetusblokit on suoritettu, saa toimia lääkärin viransijaisena sairaalassa (eli nelosvuoden jälkeen). Mulla on tänä keväänä tiedossa Hema (hematologia) ja Riha (rintakipu ja hengenahdistus). Muita blokkeja on Neuro, Endo (endokrinologia), Vatsa ja Raaja (johon kuuluu kans selkä). Lisäks meillä on muitakin opetusjaksoja, esim. etiikkaa ja reseptioppia. Kunhan blokkiopetus pääsee käyntiin niin sitten alkaa tapahtua jo vähän enemmän :D Lupaan tehdä kans sitten uudestaan sellasen "My day" -postauksen klinikkapäivästä, niin saatte vähän ajatusta siitä, millaista opiskelu on tässä vaiheessa :)


Kuvassa minä ja Hanna ekana klinikkapäivänä ja kuvassa näkyy myös mun uudet sairaalakengät! Päädyin sitten noihin terveyskenkiin, onpahan ainakin hyvät jalassa ja ilmastointi pelaa :D Eikä ainakaan harmita sitten, kun ensimmäiset oksennukset tai vastaavat eritteet lentää jaloille...

4 kommenttia:

  1. Hei! Löysin sun blogisi kun etsiskelin juuri tämmöisiä lääkisblogeja, koska minua kiinnostaa lääkärin ammatti. Ja pakko sanoa että sun blogi on juuri sellainen, mitä oon etsiskellyt. Juuri sellainen, missä kunnolla kerrotaan lääkiksessä opiskelusta ja opiskelijan omia tuntemuksia siitä. Olen 9.luokalla oleva tyttö, joka menee ensi syksynä lukioon ja tarkoituksena olisi valita kaikki biologian, fysiikan ja kemian kurssit sekä ottaa tietenkin pitkä matikka. Itseäni kiinnostaa kaikista eniten tämä lääkärin ammatti ja kun olen itse juuri pelännyt että mitäköhän se pääsykoeurakka tulee olemaan ja että ei musta kuitenkaan ole siihen, niin pakko sanoa että kun tätä sun blogia luen niin mulle on tullut sellainen itsevarma olo että kyllä musta on siihen sitten tulevaisuudessa kun lukion abivuosi starttaa. Blogipostauksiesi avulla olen alkanut uskoa unelmiini. Kiitos sinulle! Myöskin kertomuksesi lääkiksen opinnoista (että mitä ne sisältää ja minkälaisia aiheita ja ryhmä-/paritöitä olette käyneet läpi) ovat tuoneet varmuutta tähän minun urahaaveeseen, että tätä minä juuri haluan tehdä. Odotan innolla seuraavaa postaustasi. Kiitos vielä kerran tästä sun ihanasta blogista, josta on ainakin mulle ollu tosi paljon apua! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitoksia ihanasta kommentista! <3 Paljon tsemppiä sulle opiskeluun! :)

      Poista
  2. Hei mahtava Blogi! Kiva lueskella millaisia kokemuksia lääketieteen opiskelijoilla on itse opiskelusta. Sen perusteella mitä olet kirjoittanut vaikuttaa juuri sopivan haasteelliselta mutta myös antoisalta.
    -Nimimerkillä lääkiksen pääsykokeet tulossa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsin osuvasti kuvattu! :) Tsemppiä kokeisiin!!

      Poista