lauantai 3. toukokuuta 2014

Show the world you can do it

Parin vuoden takaiset stressioireet ovat palanneet. Kädet tärisee, ruokahalu on olematon, närästää, toisaalta väsyttää ja toisaalta ei. Oon kuitenkin semi tyytyväinen siitä, että ne tuli vasta näin myöhään, koska kanditentti on jo ensi keskiviikkona! Nyt jännittää... Mutta toisaalta oon tyytyväinen itseeni, sillä oon pysyny mun lukusuunnitelmassa ja kaikki on kohta kerrattu! Enää jäljellä farmis, ruora ja endo ja se oli sit siinä :) Toki aattelin vielä kertailla vanhoja väittämiä ja muistiinpanoja loppusilaukseksi, mutta kovin työ on jo takana päin!

Hanna kysy multa vappuna, että mitä luulen miten mun kanditentti menee. Vastasin, että kyllä mä ihmettelisin jos en tällä lukemisella ja osaamisella pääsisi läpi. Toi saattaa joidenkin mielestä kuulostaa nyt vähän itserakkaalta, mutta mun mielestä on hyvä olla realistinen! Oon saanu hyvin luettua ja omasta mielestäni osaan tärkeimmät asiat. Kaikkea en tietenkään muista, onhan sitä luettavaa jo niin monta tuhatta sivua, että kaikki ei vaan yksinkertaisesti voi jäädä mieleen! Mutta mä pystyn luottamaan omaan osaamiseeni ja uskon selviytyväni kanditentistä läpi, vaikka vastaan tulisi pari killeriä kysymystä (tyyliin "rasvahappojen oksidaatio peroksisomeissa" - siis haloo ihan oikeesti...)

Suomessa on monien asioiden suhteen sellanen kulttuuri, että itseään ei saisi kehua ilman hyvää syytä. Itsevarmuus on syntiä. Todellisuutta on kuitenkin se, että monet omia kykyjään kainostelevat jäävät muiden jalkoihin. Jos ei koskaan uskalla sanoa omia mielipiteitään ääneen tai kyseenalaistaa muiden näkemyksiä, jää helposti vain hiljaiseksi sivusta seuraajaksi. Enkä nyt todellakaan tarkoita sitä, että itseään pitäisi jotenkin korostaa ja tuoda jatkuvasti esille, mutta kyllä omien näkemystensä ja taitojensa takana pitää myös uskaltaa seistä.

Kuva
Tänne kaipailtiin sitä mun lukusuunnitelmaa kanditenttiä varten ja täältä se nyt tulee :) En jaksa ottaa siitä kuvaa nyt erikseen ja siirtää koneelle, joten kirjotan sen tähän:

- Biokemia 1 pv
- Histologia 2 pv
- Aineenvaihdunta 1 pv
- Molekyylibiologia 1 pv
- Embryologia 1 pv
- Tuki- ja liikuntaelimistö 2-3 pv
- Neuroanatomia 1 pv
- Neurofarmis 1 pv
- Neurofysiologia 2 pv
- Sydän, verenkierto ja munuainen 2 pv
- Hengitys 1 pv
- YmPeSuPu (mikrobilääkkeitä tms.) 1 pv
- Ruoansulatuselimistö ja ravitsemus 1 pv
- Endokrinologia ja genitaalit 1 pv
- Farmis kokonaisuutena 1 pv
- Väittämien läpikäynti (vielä uudelleen) ja kertaus 1 pv

Täytyy kyl sanoo et on aika hulluu lukee päivässä kurssi, johon on vuos sitten käyttäny kuukauden! Mut ihmeen hyvin on vielä asiat muistissa parinki vuoden takaa. Ja nyt kun lukee noita ykkösvuoden kursseja uudelleen niin välillä kyl tulee sellasia massiivisia AHAA-elämyksiä, kun oikeesti vasta ymmärtää jotakin kunnolla :D Sama tuli muuten sen neurofysiologian kanssa!! Nyt vasta tuntuu siltä, että mulla on suht selkeä käsitys koko kurssista ja oon oikeesti ymmärtäny ne asiat!

Siinäpä se nyt olisi! Mulla on tosta jäljellä nyt siis enää RuoRaan ja endoon 2 päivää, farmikseen ja kertaukseen toiset 2 pv. Ja keskiviikkona on kanditentti. Oon kyllä jo niin loman tarpeessa ja koulu senkun jatkuu vaan patskun johdantokurssilla... Onneks palkintona odottaa Justin Timberlaken keikka!!! Mut nyt käyn kevyellä lenkillä ja palaan sit kirjojen pariin, tänään menee farmis!

Ja kaikille pääsykokeisiin lukioille kovasti tsemppiä vikoille viikoille! Maaliviiva häämöttää jo!

5 kommenttia:

  1. Millaisella tahdilla opiskelet, niin kuin päivätasolla? Siis montako tuntia päivässä ja missä välissä taukoja? Mulla on nyt menossa pääsykokeisiin luku, ja en saa pysyttyä lukusuunnitelmissani kun ajatukset vaan harhailee kaikessa muussa kuin kirjoissa... :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt tähän kanditenttiin oon lukenu keskimäärin päivässä ehkä sellaset 4-5 tuntia, joskus on menny jopa 8 tuntia mut eipä juuri sen enempää, kun oon onneks saanu noudatettua tota lukusuunnitelmaa nii ei oo jääny juurikaan rästiin mitään! Taukoja pidän aina sillon, kun tuntuu siltä ja saatan harhautua nettiin jopa tunniks välissä ja sitten jatkaa taas. Pääsykokeisiin lukiessa olin paljon kurinalaisempi ja pidin lyhyitä taukoja 1-2 tunnin välein ja luin päivässä enemmän. Onhan se välillä vaikeaa keskittyä lukemiseen, kun kaikki muu kiinnostais paljon enemmän. Mäkin oon siivonnu tän kuukauden aikana hyvin ahkerasti :D mut toisaalta se palkinto motivoi. Pääsykokeisiin lukiessa oli helppo miettiä sitä opiskelupaikkaa ja koska se halu oli niin kova, niin töitä tuli tehtyä hyvin. Nyt kun on jo opiskelemassa niin se motivaatio täytyy löytää jostain muualta, mulla toimii se, että mietin tulevaa klinikkaa ja sitä, että haluun jättää nää preklinikan kurssit jo taakse :D Sun pitää löytää itelles se motivaattori, mikä saa sut lukemaan nyt vielä viimeset viikot! Harmitus on ihan valtava, jos pääsykokeen jälkeen on sellanen tunne, että olis pitäny lukea enemmän!

      Poista
  2. Tosi paljon tsemppii kanditenttiin! :) Ootan itse jo innolla, että lääkiksen pääsykoe on ohi ja voin tehdä jotain muuta kuin lukea ja stressata :D Tosin kokeen jälkeen alkaa se jännitys, että kolahtaako postilaatikkoon paksu vai ohut kirje!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset! :) Ihan ookoo se tais mennä, että toivotaan nyt ettei tarvii mennä uusinnan kautta :D Voi kyl se vapaus maistuu niin hyvälle, kun saa heittää kirjat mäkeen pääsykokeen jälkeen! Mut ensin on tooooosi epätodellinen olo ("mitä ihmettä mä nyt teen tällä kaikella ajalla??") mut kyl se siitä taas :) Kirje tulee kun tulee, sitä ei kannata stressata sit enää! Tsemppiä sulle pääsykokeeseen!

      Poista
  3. Noi aiheet kuulostaa niiiiiiiin paljon kiinnostavammalta ku joku kuiva sähköfysiikka ja turhauttavat aaltoliikkeen muutokset :---D

    VastaaPoista