sunnuntai 22. joulukuuta 2013

Just breathe

Hellurei!

Taas yks lukukausi oli siinä! Tentti oli perjantaina ja meni oikein mukavasti ja samalla tuli tulokset myös svekemistä ja pääsin hyvillä pisteillä läpi, joten nyt on erittäin kivaa lomailla seuraavat kolme viikkoo :)

Oon nyt jo perheen kanssa Iisalmessa viettämässä perinnejoulua :) Mun lomasuunnitelmiin kuuluu myös matka Teneriffalle, paljon hyvää ruokaa ja lepoa (!!). Otin mukaan tänne mökille luettavaks 4 kirjaa, lisäksi löytyy vanha VHS-laite ja ihania Disney-videoita, kuten Leijonakuningas ja Aladdin (molemmat mun suuria suosikkeja). Otin kans tavotteeks kattoo joka ilta yhen Taru sormusten herrasta -leffan, ja eilen alotinki tän projektin jo katsomalla Sormuksen ritarit :) Oon vähän flunssanen muutenkin (saattaa kans johtua hepatiittirokotteesta, jonka sain tällä viikolla), joten nyt haluun vaan parantua, että jaksan sit juoksennella kanarian auringossa!

Kuva

Tavoitteena on ottaa vähintään yhtä rennosti :)

Halusin toivottaa kaikille teille lukijoille jo nyt hyvää joulua, sillä en tuu varmaankaan kirjottelemaan mitään nyt pariin viikkoon. Saatan ehkä päivitellä kuulumisia etelänmatkan jälkeen, oon tulossa Suomeen sopivasti ennen lääkäripäiviä (oon menossa sinne töihin yheks aamupäiväks). Voin sit samalla kertoo et kävinkö testaamassa tuseeraus-simulaattoria, mikä multa jäi väliin viime vuonna! Intubointi kiinnostais myös :)

Terkkuja sängynpohjalta!

Hyvää Joulua!

13 kommenttia:

  1. Mikä on tuseeraus-simulaattori? Sana on jotenkin tuttu, joten pelkään katuvani että edes kysyn tämmöstä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, tuseeraus tarkottaa sitä, kun tutkitaan miehen eturauhanen sormin tunnustelemalla peräsuolen kautta! Just naurettiin yks päivä lounaalla sitä, miten AINA lääkisporukassa puheenaihe kääntyy jossain vaiheessa iltaa tuseeraukseen :D

      Poista
  2. Hei!
    Löysin tämän blogisi vasta ja voi kun tästä on paljon apua mulle!! kiitos!
    Aloitin siis syksyllä lukion ja pitkämatikka on nyt aloitettuna jo, paitsi uusintojen kautta läpi vaikka luin jumalattoman paljon.. Lääkäriksi haluisin, mutta aivan satavarma en ole ja kun tuo matikkakin tökkii vaikka sitä ei tarvitsisikaan. Fysiikkaa, kemiaa ja bilsaa en ole vielä valinnut, mutta ehtisin vielä alottaa. Pelottaa vain miten pärjään kun tuo matikkakin niiiin vaikea :(
    Aivan huikeeta, et pääsit ekalla lääkikseen ja vielä ilman fyssan ja kemman aikasempia opintoja! :o
    Hieman on vain mennyt ohi, että teitkö töitä sinä aikana kun luit vuoden verran koska ois aika kiireistä.. Eli asuitko silloin vanhempien luona vai miten? Entä teetkö nyt jotain työtä? :)
    Tää sun blogisikin on aivan huikee!! :) ja aivan ihana kuulla miten oot menestyny ja se innottaa mua, vaikka en nyt aivan varma lääkärihaaveistani enään olekkaan, mutta töitä oon valmis tekemään jos vain päätän niin! :D
    mukavaa jatkoa! ja kiva lukea näitä postauksiasi!! :)
    t. sarkku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!

      Kiitos kommentista! Kiva, että oot tykänny ja inspiroitunutkin siitä :) Ei kannata lannistua siitä, vaikka pitkä matikka tuntuiskin vaikealta, se oli mullekin tosi vaikeeta! Sain rimaa hipoen C:n kirjotettua siitä. En oikeestaan juuri jaksanu panostaa matikkaan, koska se oli niin vaikeeta ja lukiossa on niin paljon muitakin kursseja käytävänä...

      Suosittelisin kuitenkin, että kokeilisit ottaa fysiikan ja kemian kursseja - ne helpottaa kuitenkin pääsykokeisiin lukemista tosi paljon! Ei tarvitse todellakaan kerätä mitään 10-riviä niistä, mutta kunhan asiat tulisi jollain tavalla edes tutuiksi, niin siitä on sulle paljon tulevaisuudessa apua jos vaan vielä haluat lääkäriksi :) Luultavasti tuut tykkäämään ainakin jollain tasolla myös niistä kursseista! Ite ainakin pidin kauheesti bilsan 4 kurssista (ihmisen biologiaa, ylläri).

      Ja vastaus kysymykseesi on, että en tehnyt töitä sinä aikana (paitsi kesällä). Asuin ihan vanhempien luona ja keskityin lukemiseen. Se olikin vähän kuin neljäs lukiovuosi, mutta omatoimisena! En tee nytkään mitään vakituista työtä, vaan satunnaisesti keikkatöitä :)

      Poista
  3. Mitä muuten nua lääkiksen pääsykokeisiin valmistautumis kurssit maksavat? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä on erilaisia ja erihintasia, netistä löytyy aika kivasti infoa eri kursseista! Eri järjestäjiä on esimerkiksi Valmennuskeskus (jonka kurssilla mä olin), Huippuvalmennus, Eximia, Kandiakatemia ja Kandidaattikustannus. On niitä vissiin muitakin, mutta nuo tuli ekana mieleen :) Se kurssi, jonka itse kävin oli vajaa 3000 euroa ja onhan se ihan hirvee hinta, mutta se onkin noista kursseista pisin ja siinä on tosi paljon opetusta ja materiaalia :) Monilla kurssijärjestäjillä on myös erilaisia tarjouksia, että jos ei pääse sisään, niin saa seuraavan kurssin puoleen hintaan tai jopa ilmaiseksi!

      Poista
  4. Hei, olen hakemassa lääkikseen nyt tänä keväänä ja olen selaillut blogiasi, sillä se on auttanut minua motivoitumaan ja jaksamaan tätä loputonta lukemista.. Ja tosi hyviä vinkkejäkik sulla on täällä liittyen pääsykokeeseen! Halusin kysyä sinulta, kun yhdessä postauksessa sanoit lukeneesi itsenäisesti keväällä 6-8.5 tuntia päivässä (jos nyt oikein muistan..) niin tuoko siis oli itsenäistä opiskelua? Sisältääkö se ruokatauot? Kun olen yrittänyt tarkkailla miten paljon ehdin päivässä lukea kun poistetaan pakolliset tauot enkä ole vielä kertaakaan päässyt lähellekään 8 tuntia. En tiedä, pidänkö sitten liikaa taukoja vai mikä on. :D mietin vaan kun moni sanoo lukeneensa sen n 6-8 tuntia, niin ovatko he laskeneet sen niin että tuo koko aika on sitä tehokasta lukemista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!

      Kiitos! :) Noi tunnit, mitä ite oon laskenu, on ollu nimenomaan sitä tehokasta lukuaikaa ilman taukoja :) En halunnu huijata itteeni miettimällä nii, että oon lukenu 8 tuntia, jos siitä on menny 1,5 tuntia erilaisiin breikkeihin. Jotkut taas tykkäävät laskea tauot lukuaikaan mukaan, joten ei kauheesti kannata vertailla muihin! 8 tuntia tehokasta lukemista päivässä on tosi paljon, olin aina ihan poikki 8 tunnin jälkeen. Siksi luinkin useimmiten 7 tuntia/päivä jos ei ollut valmennuskurssia. Etsi itsellesi sopivin rytmi niin, että jaksat keskittyä kunnolla, mutta saat myös asioita tehtyä riittävästi.

      Poista
  5. Moikka!

    Aloitin syksyllä lukion, ja tavoitteena olisi lääkikseen haku :D Ongelmani on varmasti fysiikka, mutta ihan ookoo kurssit ovat kuitenkin menneet: seiskaa nyt kahdesta ekasta, kolmatta odotellen... Mutta itse kysymykseen: mitä luulet, onko kemian ja biologian opiskelu itsenäisesti vaikeaa? Sillä minun pitäisi kirjoittaa jompi kumpi tai vaikka molemmat 2015 syksyllä (keväälle 2016 jäisi liikaa muuten), mutten ehdi käydä kursseja läpi jollen opiskele itsenäisesti (palkit menevät typerästi kurssitarjottimessa...), Ainakin kemian opistekit vauhdilla (?), siispä kysyn,että oliko vaikea oppia ja olisiko esim. kemia 2 kurssin "hullua" luke itsenäisesti?:D Olen myös harkinnut kesälukiota bilsaan tai kemiaan. Matikka on aika vahva (yllätyksekseni), ekasta kurssista 8 ja toisesta 10 :o

    Onnea opiskeluisihi, postauksiasi on kiva lukea, vaikka et aina ehdikään kovin usein postailla (mikä on täysin ymmärrettävää) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!

      Kiitos :) Joo mun pitäisi varmaan ottaa viikosta aina yks ilta tähän kirjottamiseen, mutta usein mulla on vaan niin monta rautaa tulessa. että se vaan unohtuu + monet viikot on niin samanlaisia, että mitään järkevää kirjotettavaa ei tule mieleen! :D Mutta mennään asiaan.. Bilsan itsenäinen opiskelu pitäisi onnistua ihan hyvin, kunhan käyttää hyvää kirjasarjaa! Mun mielestä ne asiat on selkeitä ja hyvin selitettyjä (joskin muutamia poikkeuksia saattaa löytyä) ja voisin kuvitella, että ne olis helppo tenttiä ominpäin. Kuitenkin opettajilta voi saada varmaan tarvittaessa apua vaikeampiin juttuihin!

      Kemia on sitten toista luokkaansa... Varmasti tenttiminen onnistuu siinäkin, mutta se olisi ainakin mulle ollut huomattavasti hankalampaa. Mutta jos tavoitteet ei ole siellä laudaturissa, niin miksei? Voihan sitä kokeilla opiskella itsenäisesti :) Mutta ehkä kemmaan kuitenkin suosittelisin sitä kesälukiota jos se on vaan mahdollinen!

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta! :) Tota kemiaa kanssa mietin,että itsenäinen voi olla vähän riski, kun kuitenkin mahd. hyvin haluisin sen kirjottaa :D Täytyy katsoa ja keskustella kemmanopen kanssa vielä tästä, kiitos vielä vastauksesta! :)

      Poista
  6. Ää mitä! Pakko kysyä, oletko siis iisalmesta kotoisin vai miksi ihmeessä olet siellä viettänyt joulun? :D nim. merk. entinen iisalmelainen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :D En ole iisalmelainen, mutta mun äiti on syntynyt iisalmessa ja oltiin sen lapsuusmummolassa siis viettämässä joulua :) Mun molemmat vanhemmat on savosta, joten koko mun suku asuu siellä huudeille, suurin osa Kuopiossa! Siks oon aina lomat sielläpäin :)

      Poista