lauantai 19. tammikuuta 2013

Karppaus


Lupasin kirjoitella ja fiilistellä teille sitä karppausluentoa, kun se on pidetty. Täytyy kyllä sanoa, että olin hieman pettynyt kyseisen luennon antiin. Olin kuvitellut, että luento käsittelisi lähinnä karppauksen aiheuttamia vaikutuksia elimistöön, kuten sitä miten aineenvaihdunta muuttuu ja sopeutuu karppaukseen ja millaisia vaikutuksia pitkäaikaisella karppauksella voi olla. Sen sijaan luennolla käsiteltiin ainakin itselleni melko itsestään selviä asioita, kuten sitä, että jos syö suurimmaksi osaksi vain lihaa (ja nimenomaan punaista lihaa) ja rasvaa (sitä kovaa rasvaa) niin veren triglyseridit ja huono LDL-kolesteroli pomppaa pilviin ja ”hyvä” HDL-kolesteroli sen sijaan laskee. True story. Lisäksi meille esiteltiin lukemattomia tutkimuksia karppauksen vaikutuksista eri arvoihin ja laihtumiseen, mikä oli toki kiinnostavaa, mutta mitään mekanismeja muutosten synnylle ei juurikaan kerrottu ja sitä olisin kaivannut!

Kaiken huipuksi luennoitsija keskittyi (ainakin omasta mielestäni) puolustamaan erästä karppauksen lievempää muotoa, jossa vähennetään vaalean vehnän ja turhan sokerin käyttöä, mutta syödään runsaasti kasviksia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita. Siinä vaiheessa minua jo suorastaan turhautti! Jos kerta aiheena on karppaus, niin eikö sitten pitäisi luennoida siitä ”virallisesta” karppauksesta, eikä mistään dieetistä, jonka jo lukuisat ravitsemusalan asiantuntijat ovat todenneet suositeltavaksi! Voi olla, että muut ovat eri mieltä kanssani, ja jokainen on tietysti vapaa ajattelemaan mitä haluaa, mutta minä en kokenut hyötyväni luennosta mitenkään. Jokaisen lääketieteestä kiinnostuneen opiskelijan luulisi olevan perillä siitä, millainen on terveellinen ruokavalio ja ainakin omasta mielestäni on itsestään selvää, että turha sokeri ja vaalea vehnä, sekä liika tyydyttynyt rasva ovat terveyden kannalta haitallisia ja saisivat jäädä vähemmälle käytölle.

Palatakseni karppauksen laihduttavaan vaikutukseen, saimme sentään siitä hieman käsitystä, miksi näin tapahtuu. Pääsyynä alkuvaiheen suurelle painon putoamiselle on hiilihydraattien poistuminen kehosta. Hiilihydraatit nimittäin sitovat runsaasti vettä, joten kun kehon hiilihydraatteja käytetään energian tuotantoon, kehosta poistuu paljon vettä, mistä seuraa laihtuminen. Saimme jälleen myös kattavan kokoelman otteita uusista tutkimuksista, jotka käsittelivät karppauksen aikaansaamaa laihtumista verrattuna muihin laihduttamistapoihin (kuten siihen, että tehdään pieniä pysyviä muutoksia vähitellen). Ilmeni, että karppaajat laihtuvat hieman nopeammin, mutta loppujen lopuksi monet karppaajat myös luovuttavat hankalan ruokavalionsa noudattamisen ennemmin tai myöhemmin, ja kilot tulevat kertaheitolla takaisin. Jälleen kerran korostettiin sitä, että karppauksellakin voi saavuttaa pysyviä laihtumistuloksia, sillä paino putoaa kun energiaa saadaan vähemmän kuin kulutetaan (siis ihanko totta?). Mutta aineenvaihdunnan muutoksista ei sanottu sanaakaan, mikä oli hieman kummallista, kun meneillään oli kuitenkin aineenvaihdunnan jakso.

Mitä sitten opin kyseisestä luennosta? Selväksi tuli ainakin se, että karppauksella on sekä hyvät, että huonot puolensa ja että on selvitettävä potilaalta itseltään, mitä hän tarkoittaa karppauksella. Toisille karppaus voi merkitä pelkästään proteiinista ja rasvasta koostuvaa ruokavaliota, kun taas toiset pitävät karppauksena jo pelkkää karkkilakkoa. Tämä oli tärkeä muistutus siitä, että lääkärin tulee aina tietää, ei olettaa.

Olen itse ollut aina epäileväinen karppauksen suhteen. Idea siitä, että syömistä pitäisi jotenkin älyttömästi kontrolloida ja kieltäytyä monista eri ruoka-aineista on ainakin omasta mielestäni naurettava ja jopa hieman ärsyttävä. Toisin sanoen koko karppausvillitys saa minut aivan raivon partaalle! Laihduttaminen EI ole ydinfysiikkaa. Kehoaan EI tarvitse rääkätä hallitakseen painoaan. Kyse on ainoastaan siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa, piste. Kukaan ei tarvitse laihtuakseen ihmedieettejä, kuntokuureja tai laihdutuslääkkeitä. Laihdutus on puhdasta matematiikkaa. Mistään ei tarvitse kieltäytyä, kun syö kohtuullisesti. Tottakai on hyvä muistaa tietyt terveellisen ruokavalion peruspilarit, kuten runsaan kasvisten käytön, veden juonnin, täysjyvätuotteiden ja hyvien rasvojen suosimisen ja pyrkiä pitämään niistä kiinni (terveellisellä ruokavaliolla myös painonhallinta on helppoa). Mutta fakta on se, että laihana pysyy vaikka söisi koko elämänsä vaan suklaata ja karkkia, mutta silloin syödyn ruoan määrä on toki huomattavasti pienempi. Moisen dieetin terveydellisistä vaikutuksista en edes aloita, mutta ymmärsitte pointin.

Huh, eiköhän avautuminen tästä aiheesta jo riitä! :D Nyt pitäisi taas jaksaa puurtaa uuden molekyylibiologian jakson kanssa. Sen lisäksi meillä on nyt ruotsin kurssi ”Svenska för läkare” ja pakko sanoa, että on ihan mahtavaa olla taas ruotsin tunnilla, koska ensimmäistä kertaa huomaa osaavansa ruotsiksi jotakin (kiitos kuuluu täysin käsipallolle, sillä meijän joukkueesta lähes kaikki on suomenruotsalaisia ja treeneissä ruotsi raikaa :D). Enpä olis kyllä ikinä uskonu, kun tuskasena yläasteella rämmin ruotsin tuntien läpi, että vielä joskus voisin tykätä meidän toisesta kotimaisesta! 

10 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Odotan innolla sitä, että pääsen itse luennoille (sekä hyville, että huonoille.. :D)

    Mutta niin, oon nyt aloittanut lukemaan kunnolla pääsykoetta varten ja oli pakko tulla vielä kysymään, että laskitko lukion kirjojen tehtäviä ollenkaan vai vaan pelkkiä valmennuskurssin tehtäviä? Mulla on meinaan valmennuskurssimateriaaleja ja ajattelin laskea niistä kaikki tehtävät, ja mietin, että riittääkö se vai kannattaako jostain hankkia vielä lisää tehtäviä? Osaatko yhtään sanoa, kuinka monta laskutehtävää määrällisesti laskit itse? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laskin pääasiassa valmennuskurssin tehtäviä (vaikeimpia tehtäviä myös useampaan kertaan) mutta lisäharjoituksena myös joitakin lukiokirjojen tehtäviä :) Määrällisesti on vaikea sanoa.. Kyllähän niitä tehtäviä tuli useampi sata tehtyä.. ehkä joku 700-800 ?

      Poista
    2. Lisähuomautuksena tähän nyt vielä se, että aloitin lukemisen jo syyskuussa!

      Poista
  2. Äh, mullakin tuli oikein turhautuminen tosta teidän karppausluennosta! :-D Kuulostaa just sellaiselta, ettei yhtään saa irti sitä mitä haluaa tietää ja vaan turhautuu. Mulla on jatkuvasti sellainen olo, koska opiskelen tällä hetkellä AMK:n puolella terveysalalla, mutta haluan tietää enemmän!!!! :-D Siksipä haenkin lääkikseen.

    Mutta tuosta karppauksesta vielä.. ehkäpä on kyse siitä että karppaaminen on kuitenkin tieteelle niin uusi ilmiö, eikä kattavia tutkimuksia ole vielä ehditty tehdä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tähtäät korkealle! Lääkiksessä ei ainakaan luettava lopu kesken :D

      Poista
  3. Olen saanut opintojeni (Tampereen yliopistossa) aikana sen käsityksen, että karppauksen teho painonhallinnassa perustuu nimenomaan ruokavalion yksipuolistumiseen ja tätä kautta energiansaannin vähenemiseen, ei mihinkään aineenvaihdunnallisiin muutoksiin.

    Kirjoitat, että sinua ärsyttää karppauksessa ajattelutapa, että syömistään pitäisi kovasti kontrolloida ja monia ruoka-aineita välttää. Tein tästä jännän havainnon, että monilla karppaajillahan on juuri samanlaiseen kritiikkiin perustuva vastenmielisyys virallisia ravitsemussuosituksia kohtaan, ja siksi he osittain myös kapinamentaliteetilla harrastavat karppausta.

    Kirjoitat, että on puhdasta matematiikkaa kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Tulee jopa vähän sellainen olo kuin tarkoittaisit laihduttamisen olevan helppoa, mutta olet varmasti kanssani samaa mieltä siitä, että se on monille vaikeaa eikä se ole kiinni matemaattisten taitojen puuttumisesta. Yksilölliset erot perusaineenvaihdunnan vilkkaudessa ja nälkä/kylläisyys-säätelyssä selittävät paljon.

    Karppaus saattaa olla joillekuille itse asiassa helppo vaihtoehto eikä mielikuvasi mukaista rääkkäystä. Eräässä tutkimuksessa satunnaistettiin ihmiset vähähiilihydraattiseen ja suositusten mukaiseen vähärasvaiseen ruokavalioon. Suositusruokavaliossa oli tavoitteena myös suositusten mukainen energiansaanti, kun taas karppaajilla ei ollut kalorirajoituksia. 2 vuoden seurannassa karppaajat laihtuivat enemmän kuin suositusruokavalion syöjät. Rajoittamattomat kalorit kuulostaa helpolta.

    Törmäsin taannoin mielenkiintoiseen videoon, jossa prof. Robert Lustig kysyy, onko sokeri myrkyllistä. Hänellä oli jännä väite, että yleisesti hyväksytty vaaka-malli syödyn ja kulutetun energian välillä ei ehkä olekaan koko totuus, koska fruktoosi ohittaa säätelymekanismeja ja pyrkii varastomuotoon (jos oikein muistan). (Lähdekriittinen pitää tietysti olla, Lustigin väitteet eivät ole mitään kiistattomia tosiasioita.)
    http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html
    http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

    Lopuksi voisin vielä mainita, että valtavirtanäkemys tyydyttyneen rasvan haitallisuudesta taitaa olla osittain myytti. Lääkärilehdessä 13/2012 oli erittäin mielenkiintoista tietoa tuoreista meta-analyyseistä. Kestää tietysti vuosikymmeniä, ennen kuin uusi tutkimusnäyttö vakiintuu lääkärikuntaan ja tiedeyhteisöön.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommentistasi. On totta, että uutta tietoa löydetään jatkuvasti ja koko ajan myös ihmisen aineenvaihdunnasta paljastuu uusia asioita ja yhteyksiä, jotka muuttavat aikaisempiä käsityksiämme. Lihominen ja laihdutus ovat varsin universaaleja aiheita, jotka kiinnostavat niin alan ammattilaisia kuin tavallisia tallaajia ja uudet "ihmedieetit" saavuttavat herkästi suosiota painonsa kanssa kamppailevien keskuudessa.

    Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että matemaattiset taidot eivät ole avain laihduttamiseen. Olen myös hyvin tietoinen ihmisten yksilöllisistä eroista koskien aineenvaihduntaa ja nälän-/kylläisyyden tunnetta, mikä tietysti asettaa omat haasteensa joillekin yksilöille. Perusajatuksena laihtuminen on kuitenkin yksinkertaista: syö vähemmän kuin kulutat. Toiset voivat huoletta syödä enemmän kuin toiset, tämä on vaan hyvä esimerkki siitä, että aina ei nallekarkit mene tasan. Mutta ihmistä ei ole luotu lihavaksi, joten (lukuunottamatta niitä, joilla on oikeasti jokin hormonitoiminnan häiriö, minkä vuoksi kylläisyyden tunnetta ei tule) jokainen pystyy elämään normaalipainoisena.

    Olen aina kannattanut terveellisiä elämäntapoja, liikun paljon, syön pääosin terveellisesti, en polta tupakkaa ja käytän vain vähän alkoholia, eikä minulla ole koskaan ollut painoni kanssa ongelmia. Minusta huolestuttavaa nykymaailmassa on se, että puhutaan laihdutuslääkkeistä ja -leikkauksista, sekä turvaudutaan kyseenalaisiin ruokavalioihin, kun "mikään muu ei enää toimi". Enkä tarkoita tässä vain karppausta, kuten en aikaisemminkaan mainitessani omasta inhostani syömisen älytöntä rajoittamista kohtaan. Samaan kategoriaan menevät myös kaiken maailman raakaravinnon syöjät, "kaalikeitto-dieetti", atkinsin dieetti jne. En tiedä onko kyse siitä, että lihavuus alkaa olla valtava kansanterveyden ongelma, jota ei kyvetä ratkaisemaan muin keinoin, vain ovatko ihmiset vain laiskoja noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja harrastamaan liikuntaa.

    Kyse ei ole siitä, että pitäisin karppausta jotenkin idioottien ruokavaliona. Toki ihmiset ovat erilaisia ja toisille hiilihydraattien karsiminen ruokavaliosta sopii ja he kokevat sen helpoksi. Ei siinä minulla ole mitään sanomista. Mutta ajatus siitä, että painonhallinta vaatisi jotakin äärikeinoja ruokavalion suhteen on minusta vastenmielinen.

    Ja mitä luentoon tulee, sanoin toivoneeni tietoa aineenvaihdunnan muutoksista karppauksen aikana. Tällä en tarkoittanut sitä, että karppauksen aiheuttamat muutokset aiheuttaisivat laihtumisen, vaan toivoin kuulevani siitä, mitä karppauksen aikana kehossa tapahtuu, mikä muuttuu ja niin edelleen. Esimerkkinä tästä se, että kun ruokavaliossa on paljon proteiinia eikä juuri hiilihydraattia, aineenvaihduntahan mukautuu tähän käyttämällä aminohappoja enemmän energianlähteinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta tosiaan sen verran voisin vielä lisätä, että jos jokin ruokavalio toimii yksilöllä ja hän kokee sen noudattamisen vaivattomaksi, tuloksia syntyy eikä dieetti ole terveydelle haitallinen, niin go for it! Ihmiset ovat yksilöitä ja tämä on vain minun mielipiteeni äärimmäisistä ruokavalioista :)

      Poista
    2. Pisti silmään tuo sana vastenmielinen. Mitä tarkoitat sillä? Jotenkin luo mielikuvia siitä, että ylipainoiset ihmiset joilla on vaikeuksia painonsa kanssa ovat vastenmielisiä. Voin tietty olla väärässä.

      Karppauksesta on tehty aika paljonkin tutkimusta, joka itseäni kiinnostaa kovasti. Olen siis aloittelemassa lääketieteen opinnot Helsingissä nyt syksyllä. Tässä on hirmu iso kliininen tutkimus, jossa tutkittiin Atkinsia (äärikarppausta), LEARN-ruokavaliota (aika lähellä virallisia suosituksia, paljon hiilihydraatteja ja vähän tyydyttynyttä rasvaa), Zonea (karppauksen ja virallisten suositusten välimaasto) ja Ornishia (hirmu vähärasvainen ruokavalio, jossa kovasti painotetaan kasvituotteita). http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=205916

      Sattumoisin Atkins paransi lähes kaikkia markkereita (mm. HDL, triglyseridit, glukoosi, verenpaine, vyötärönympärys, paino) huomattavasti paremmin kuin mikään muu ruokavalio. Olisin kovasti kiinnostunut siitä, mitä mieltä olet tästä. Olen lukenut lähes koko blogisi läpi! Tosi mukavaa luettavaa, joten ajattelin kysäistä tästä.

      Poista
  5. Much love,
    Wengie
    www.wengie.com"
    "Thank you for the post<3

    VastaaPoista